Aktuality IPSL
Ludwig Winder napsal o Masarykovi (16. 4. 2025)
Nejnovější příspěvek česko-německého E*fora přináší text, který Ludwig Winder publikoval 7. 3. 1920, při příležitosti 70. narozenin prezidenta Tomáše G. Masaryka, v pražském deníku Deutsche Zeitung Bohemia. „Neboť tento muž, jenž byl po desetiletí politickým vůdcem strany realistů, muž, jenž svou střídmou reálpolitikou dosáhl svého cíle a věděl, jak dobře vyjít s francouzským jemnocitem, ale i s americkým obchodním duchem – tento muž byl vždy ještě něčím víc než střídmým zastáncem tzv. reálpolitiky. Humanita pro něj nikdy nebyla lukrativním sloganem, slovo lidství nikdy dobře znějící frází, kterou vypouští z úst se záhadným vševědoucím úsměvem. Jeho filozofie vždy vycházela z práva člověka na sebeurčení; byl mužem, který nesleví ze svých hodnot. A tento muž musel nyní svým jménem, nimbem své osobnosti ručit za dílo, které sice přivedl k životu, jehož otěže ale drží lidé, kteří mu jsou lidsky a duchovně cizí.“
Jedenáct textů od dvanácti přátel (2. 4. 2025)
Nové přispění E*fora je rovno bloku, který je výsledkem společné redakční aktivity E*fora a Kanonu (viz i-kanon.cz) a zahrnuje příspěvky inspirované výkony, tématy, zálibami, osobností a osobitostí a především aktuálním jubileem literárního, filmového a uměleckého historika a teoretika Petra Málka.
Matouš Jaluška píše o Jednotě bratrské (26. 3. 2025)
Nejnovější příspěvek česko-německého E*fora je věnován publikaci Konfessionelle Geschichtsschreibung im Umfeld der Böhmischen Brüder (1500–1800). Traditionen – Akteure – Praktiken, kterou v roce 2022 v nakladatelství Harrassowitz vydali Joachim Bahlcke, Jiří Just a Martin Rothkegel. „Pro čtenářstvo E*fora je kniha o utváření identity skrze texty vznikající na rozhraní jazyků a konfesí nesporně zajímavá jako celek. Zvláštní pozornost časově indisponovaného publika si po mém soudu zaslouží jednak kapitola Astrid Winter, kde autorka ukazuje, že konfesionalizace není ani ve vypjatých obdobích církevních dějin jediným klíčem k pochopení textu a jeho jazyka.“
Píše Kateřina Smyčková (19. 3. 2025)
Nový příspěvek E*fora je věnován knize Bořka Neškudly Česká knižní kultura na cestě od rukopisu ke knihtisku; mimo jiné tu stojí: „Dokonale prokreslenému obrazu počátků českého knihtisku tak myslím chybí jen dvě zásadní věci: větší zohlednění filologických disciplín a alespoň minimální přesah nad zvolený časový úsek. Neškudla sice věnuje pozornost i literárněhistorickým otázkám (kapitola 3), nicméně se s mírnou nadsázkou zdá, že posledním bohemistou, jehož práce stojí za citování, byl Jaroslav Kolár.“
Milan Hlavačka píše o agrárním hnutí českých Němců (12. 3. 2025)
Nejnovější příspěvek česko-německého E*fora je věnován publikaci Za německou hroudu a zrno. Agrární hnutí Němců v českých zemích období habsburské monarchie. Od hospodářských společností, odborných i politických spolků a exkluzivních politických reprezentací k agrárnímu stranictví (1848–1918), kterou vydali Eduard Kubů, Jiří Šouša a Barbora Štolleová v roce 2023 v Pelhřimově. „S německým agrárním hnutím v Čechách je to podle mne tak jako s životem statkáře, politika a poslance Franze Křepka (narozen v roce 1855 v Nieder Nösel/Dolní Nezly, zemřel tragicky v roce 1936 v Rörsdorf/Svor). Jako kdyby Franz Křepek ztělesňoval sílu, slabiny a i rychlý zánik německého agrarismu. I on hledal dlouho a postupně svoje místo na politické mapě Čech a Předlitavska a prošel několika stranami a poslaneckými kluby, a když konečně své místo v tomto politickém labyrintu našel v Deutsche Agrarpartei in Böhmen, jeho dosavadní státoprávní svět se v důsledku výsledků první světové války totálně rozpadl a on musel hledat dál v československých republikánských politických vodách a opět, když svoje místo i zde našel (byl poslancem Národního shromáždění, starostou Litoměřic a přátelil se Tomášem G. Masarykem), byl svými zradikalizovanými krajany s největší pravděpodobností při osamělém lovu u zříceniny hradu Milštejna vlastní zbraní zlikvidován za to, že Bund der Landwirte nechtěl převést pod Heinleinův prapor. Němečtí rolníci nejen v Čechách tak ztratili důvěryhodnou politickou oporu a posléze i svoji budoucnost.“